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Heilpädagogische Forschung : Zeitschrift für Pädagogik und Psychologie bei Behinderungen
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Nachrichten

Die Zusammenarbeit zwischen den nie­derländischen und deutschen Forschern im Bereich der empirischen Pädagogik und der Pädagogischen Psychologie nimmt immer engere Formen an. Ein erster gemeinsamer Kongreß fand im November 1985 in Tilburg statt. Inzwischen ist der Kongreßbericht über das Treffen in Tilburg erschienen: Beukhof, G.& Simons, R. J.(Eds.), Ger­man and Dutch research on learning and instruction: General topics and self-re­gulation in knowledge acquisition. Ver­lag S. V.O., Den Haag, Dfl 25,00. Inhalt

K. J. Klauer: Research on learning and instruction in the FRG.

H. F. Friedrich& H. Mandl: Self-regula­tion in knowledge acquisition(in the FRG).

L. de Leeuw, R. J. Simons& G. Beukhof: Research in learning and instruction in the Netherlands.

R. J. Simons& J. D. H. M. Vermunt: Self-regulation in knowledge acquisition (in the Netherlands).

Bestellungen sind zu richten an:

Dr. G. Beukhof, Universität Twente, Unterrichtswissenschaft,

Postfach 217, NI. 7500 AE Enschede.

Vom 3. bis 4. September 1987 findet in Amsterdam(Niederlande) eine interna­tionale Konferenz über Learning Disabili­ties statt. Veranstalter bzw. Schirmher­ren sind die International Academy for Research in Learning Disabilities (1.A.R.L.D.), die Netherlands Organiza­tion for Postacademic Education in the Social Sciences(PAOS) sowie die Uni­versitäten von Amsterdam(Free Uni­versity), Nijmegen, Tilberg und Gronin­gen. Die Konferenzsprache ist Englisch. Adressaten: Erziehungswissenschaftler,

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Psychologen und(Sonder-)Pädagogen sowie Lehrer u. a.

Anfragen und Beitragsanmeldungen sind an nachstehende Adressen zu rich­ten:

Call for Papers

The Organizing Committee(Dr. Dirk J.

Bakker, Dr. Johan J. Dumont, Dr. Han

Nakken& Dr. Harry Van der Vlugt) wel­

comes the submission of short research

papers or posters on subjects that pertain

to the main themes mentiones above.

Abstracts(maximum 200 words) are to

be to the adress below before May

Ist, 1987:

- Definition& Classification

- Prediction

Correlates: Neurological/ Neuro­anatomical Neuropsychological Cognition& Information Processing Personality& Social Psychological

- Sequelae/Outcomes

- Treatment/ Remediation

In addition, there will be opportunity for

the presentation of a limited number of

posters and/or short paper by

conference participants.

The conference, to be held in the English

language, is intended for a broad audien­

ce of researches, educators and practiti­

oners in the field of learning disabilitors

and practitioners in the field of learning

disabilities and special education.

Information and Registration

The Conference Brochure containing detailed information and a Registration Form can be obtained from:

PAOS

P. O. Box 325

2300 AH Leiden(Netherlands) telephone:(0) 71-148333, extension 2442.

Vom 19. bis 22. September 1987 findet in

Tübingen die 2. Konferenz des European

Association for Research on Learning and

Instruction(EARLI) statt, die Tagung

wird von Prof. Dr. Heinz Mandl(Univer­

sität Tübingen) organisiert. Beitragsan­

meldungen zu folgenden Themenberei­

chen sind bis Herbst 1986 an die unten

angegebene Adresse erwünscht:

- Learning and instruction in natural settings

- Motivational and emotional factors in learning

- Knowledge acquisition and problem solving

- Concept development and learning

Strategies for effective learning

- Diagnosis in learning and instruction

- Comprehension and learning from text

- Cognitive and social processes in learning with computers

Basic skills in specific domains

Classroom learning processes

Special problems of learning and in­struction in ethnic minorities

For more information please contact: Prof. Dr. Heinz Mandl, Deutsches Insti­tut für Fernstudien an der Universität Tübingen. Bei der Fruchtschranne 6,7400 Tübingen, Tel. international: 049/ 7071- 26028.

Die Herbsttagung der AEPF findet vor­aussichtlich in Verbindung mit der er­sten Tagung der Fachgruppe Pädagogi­sche Psychologie am 17. und 18. Septem­ber 1979 in Tübingen unmittelbar vor der 2. EARLY Konferenz statt. Veranstalter:

Prof. Dr. Heinz Mandl(Anschrift siehe unten).

HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XIII, Heft 2, 1987