| |
7 AM |
Nachrichten
Die Zusammenarbeit zwischen den niederländischen und deutschen Forschern im Bereich der empirischen Pädagogik und der Pädagogischen Psychologie nimmt immer engere Formen an. Ein erster gemeinsamer Kongreß fand im November 1985 in Tilburg statt. Inzwischen ist der Kongreßbericht über das Treffen in Tilburg erschienen: Beukhof, G.& Simons, R. J.(Eds.), German and Dutch research on learning and instruction: General topics and self-regulation in knowledge acquisition. Verlag S. V.O., Den Haag, Dfl 25,00. Inhalt
K. J. Klauer: Research on learning and instruction in the FRG.
H. F. Friedrich& H. Mandl: Self-regulation in knowledge acquisition(in the FRG).
L. de Leeuw, R. J. Simons& G. Beukhof: Research in learning and instruction in the Netherlands.
R. J. Simons& J. D. H. M. Vermunt: Self-regulation in knowledge acquisition (in the Netherlands).
Bestellungen sind zu richten an:
Dr. G. Beukhof, Universität Twente, Unterrichtswissenschaft,
Postfach 217, NI.— 7500 AE Enschede.
Vom 3. bis 4. September 1987 findet in Amsterdam(Niederlande) eine internationale Konferenz über Learning Disabilities statt. Veranstalter bzw. Schirmherren sind die International Academy for Research in Learning Disabilities (1.A.R.L.D.), die Netherlands Organization for Postacademic Education in the Social Sciences(PAOS) sowie die Universitäten von Amsterdam(Free University), Nijmegen, Tilberg und Groningen. Die Konferenzsprache ist Englisch. Adressaten: Erziehungswissenschaftler,
118
Psychologen und(Sonder-)Pädagogen sowie Lehrer u. a.
Anfragen und Beitragsanmeldungen sind an nachstehende Adressen zu richten:
Call for Papers
The Organizing Committee(Dr. Dirk J.
Bakker, Dr. Johan J. Dumont, Dr. Han
Nakken& Dr. Harry Van der Vlugt) wel
comes the submission of short research
papers or posters on subjects that pertain
to the main themes mentiones above.
Abstracts(maximum 200 words) are to
be to the adress below before May
Ist, 1987:
- Definition& Classification
- Prediction
— Correlates: Neurological/ Neuroanatomical Neuropsychological Cognition& Information Processing Personality& Social Psychological
- Sequelae/Outcomes
- Treatment/ Remediation
In addition, there will be opportunity for
the presentation of a limited number of
posters and/or short paper by
conference participants.
The conference, to be held in the English
language, is intended for a broad audien
ce of researches, educators and practiti
oners in the field of learning disabilitors
and practitioners in the field of learning
disabilities and special education.
Information and Registration
The Conference Brochure containing detailed information and a Registration Form can be obtained from:
PAOS
P. O. Box 325
2300 AH Leiden(Netherlands) telephone:(0) 71-148333, extension 2442.
Vom 19. bis 22. September 1987 findet in
Tübingen die 2. Konferenz des European
Association for Research on Learning and
Instruction(EARLI) statt, die Tagung
wird von Prof. Dr. Heinz Mandl(Univer
sität Tübingen) organisiert. Beitragsan
meldungen zu folgenden Themenberei
chen sind bis Herbst 1986 an die unten
angegebene Adresse erwünscht:
- Learning and instruction in natural settings
- Motivational and emotional factors in learning
- Knowledge acquisition and problem solving
—- Concept development and learning
— Strategies for effective learning
- Diagnosis in learning and instruction
- Comprehension and learning from text
- Cognitive and social processes in learning with computers
— Basic skills in specific domains
— Classroom learning processes
— Special problems of learning and instruction in ethnic minorities
For more information please contact: Prof. Dr. Heinz Mandl, Deutsches Institut für Fernstudien an der Universität Tübingen. Bei der Fruchtschranne 6, D7400 Tübingen, Tel. international: 049/ 7071- 26028.
Die Herbsttagung der AEPF findet voraussichtlich in Verbindung mit der ersten Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie am 17. und 18. September 1979 in Tübingen unmittelbar vor der 2. EARLY Konferenz statt. Veranstalter:
Prof. Dr. Heinz Mandl(Anschrift siehe unten).
HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XIII, Heft 2, 1987
