Zeitschrift 
Heilpädagogische Forschung : Zeitschrift für Pädagogik und Psychologie bei Behinderungen
Seite
13
Einzelbild herunterladen

Hans G. Eisert: Sozial-kognitive Intervention bei aggressiven Kindern Eine Übersicht

Camp, B.W.& Bash, M.A.: Think aloud. Increasing social and cognitive skills A problem-solving program for children. Cham­paign, Ill., Research Press, 1981.

Camp, B.W.& Ray, R.S.: Aggression. In: A.W. Meyers& W.E. Craigheads(Eds.) Cognitive behavior therapy with children. New York: Plenum, 1984, 315350.

Camp, B.W., Blom, G.E., Hebert, F.& Van Doorninck, W.J.:Think aloud: A programm for developing self-control in young aggressive boys. Journal of abnormal child psychology 5, 1977, 157169.

Cohen, R., Schleser, R.& Meyers, A.: Self-instructions: Effects of cognitive level and active rehearsal. Journal of Experimental Child Psychology 32, 1981, 6576.

Copeland, A.P.: Childrens talking to themselves: Its developmental significance, function, and therapeutic promise. In: P.C. Ken­dall(Ed.) Advances in cognitive-behavioral research and therapy, Vol. 2. New York, Academic Press, 1983.

Craighead, W.E., Meyers, A.W., Wilcoxon-Craighead, L.& McHale, S.M: Issues in cognitive-behavior therapy with children. In: M. Rosenbaum, C.M. Franks& Y. Jaffe(Eds.) Perspectives on behavior therapy in the eighties. New York: Springer, 1981, 234-261.

Dodge, K.A.: Attributional bias in aggressive children. In: P.C. Kendall(Ed.) Advances in cognitive-behavioral research and therapy. Vol. 4. Orlando, Fl.: Academic Press, 1985, 73110.

Döpfner, M.& Rey, E.R.: Soziale Inkompetenz. Aspekte, Genese, Therapie sozialer Selbstunsicherheit bei Kindern, Jugendlichen und Erwachse­nen. Weinheim: Verlag Chemie(in Vorb.)

Eastman, B.G.& Raspury, W.C.: Cognitive self-instruction for the control of impulsive classroom behavior: Ensuring the treatment package. Journal of Abnormal Child Psychology 9, 1981, 381387.

Eisert, H.G.: Ansätze zu einer kognitiven Verhaltensmodifikation im Unterricht. In: M. Cramer, P. Gottwald& H. Keupp(Hrsg.). Verhaltensmodifikation in der Schule. Die Schule als Feld experimenteller sozialer Innovation. Sonderheft 1I11/1976 der Mitteilun­gen der DGVT e. V., 267-272.

Eisert, H.G.: Neuere Ansäzte der Behandlung aggressiver Kinder. In: H. Remschmidt(Hrsg.) Psychotherapie mit Kindern, Jugend­lichen und Familien. Band 1. Stuttgart: Enke, 1984, 233241.

Eisert, H.G.: Prospective and retrospective studies: How vulnerable are they? In: L.M. Bloomingdale& J. Sergeant(Eds.). Attentio­nal Deficit Disorder, Vol. 4. New York: Spectrum Press, im Druck.

Eisert, M.& Eisert, H.G.: Pädagogisch-therapeutische Interventionen bei hyperaktiven Kindern Manual. In Vorbereitung.

Eisert, M.& Eisert, H.G.: Auf dem schwierigen Weg zu einem klinisch validen Behandlungsprogramm für hyperaktive Kinder. In: O. Speck, F. Peterander& P. Innerhofer(Hrsg.) Kindertherapie. Interdisziplinäre Beiträge aus Forschung und Praxis. München: Ernst Reinhardt Verlag, im Druck.

Elardo, P.& Cooper, M.: Aware. Activities for social development. Menlo Park, CA, Addison-Wesley, 1977.

Farrington, D.P.: The family background of aggressive youth. In: L.A. Hersov, M. Berger& D. Shaffer(Eds.) Aggression and anti-so­cial behaviour in childhood and adolescence. Oxford, England, Pergamon Press, 1978, 7393.

Farrington, D.P.: Delinquency from 10 to 25. In: S.A. Mednick(Ed.) Antecedents of aggression an antisocial behavior. Hingham, Ma.: Kluwer-Boston,(im Druck).

Fehrenbach, P.A.& Thelen, M.H.: Behavioral approaches to the treatment of aggressive disorders. Behavior Modification 6, 1982, 465497.

Flavell, J.H. Beech, D.M.& Chinsky, J.M.: Spontaneous verbal rehearsal in a memory task as a function of age. Child Development 37, 1966, 283 289.}

Frankel, F.& Simmons II, J.Q.: Behavioral treatment approaches to pathological unsocialized physical aggression in young chil­dren. Journal of Child Psychology and Psychiatry 26, 1985, 525-551.

Garrison, S.R.& Stolberg, A.L.: Modification of anger in children by affective imagery technique. Journal of Abnormal Child Psycholo­gy 11, 1983, 115130.

Geisel, B., Eisert, H.G., Schmidt, M.H.& Schwarzbach, H.: Entwicklung und Erprobung eines Screening-Verfahrens für kinderpsychiatrisch auf­fällige Achtjährige(SKA 8). Praxis Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 31, 1982, 173-179.

Gesten, E.L., Rains, M.H., Rapkin, B.D., Weissberg, R.P., Flores de Apocada, R., Cowen, E.L.& Bowen, R.: Training children in social problem­solving competencies: A first and second look. American Journal of Community Psychology 10, 1982, 95-115.

Graham, E.E.& Kamano, D.: Reading failure as a factor in the WAIS subtest pattern of youthful offenders. Journal of Clinical Psychology 14, 1958, 302-305.

Harris, S.L.& Ferrari, M.: Developmental factors in child behavior therapy. Behavior Therapy 14, 1983, 5472.

Herbert, E.W., Pinkston, E.M., Hayden, M.L., Sajwaj, T.E., Pinkston, S., Cordua, G.& Jackson, C.: Adverse effects of differential parental atten­tion. Journal of Applied Behavior Analysis 6, 1973, 3347.

Herbert, M.: Conduct disorders. In: B.B. Lahey& A.E. Kazdin(Eds.) Advances in clinical child psychology, Vol. 5. New York: Plenum Press, 1982, 95136.

Hersen, M.: Limitations and problems in the clinical application of behavioral techniques in psychiatric settings. Behavior Therapy 10, 1979, 65 80.

Hewitt, L.E.& Jenkins, R.L.: Fundamental patterns of malajustment: The dynamics of their origin. Springfield, H.: State of Illinois, 1946. Hobbs, S.A., Moguin, L.E., Tyroler, M.& Lahey, B.B.: Cognitive behavior therapy with children: Has clinical utility been demonstrated? Psycho­logical Bulletin 87, 1980, 147165.

Hogan, A.E.& Quay, H.C.: Cognition in child and adolescent behavior disorders. In: B.B. Lahey& A.E. Kazdin(Eds.) Advances in clinical child psychology. New York: Plenum Press, 1984, 134.

Hops, H.: Childrens social competence and skill: Current research practices and future directions. Behavior Therapy 14, 1983, 318. Huesmann, L.R., Eron, L.D., Lefkowitz, M.M.& Walder, L.O.: Stability of aggression over time and generations. Developmental Psychology 20, 1984, 1120-1134.

Innerhofer, P.: Das Münchener Trainingsmodell: Beobachtungen, Interaktionsanalyse, Verhaltensänderung. Berlin: Springer, 1977. Kendall, P.C.: Cognitve-behavioral interventions with children. In: B.B. Lahey& A.E. Kazdin(Eds.) Advances in clinical child psychology, Vol. 4.

HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG 1/1986 3