Heft 
(2020) 110
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78 Fontane Blätter 110 Unveröffentlichtes und wenig Bekanntes Selbsterlösung das Menschen zu machen, ist einfach eine Verleumdung un­seres Standpunktes. So sehr wir auch praktisches Christentum betonen und den Erweis des Glaubens im schaffensfrohen Berufsleben und tatkräftigen Interesse an Unglücklichen suchen als eine Bezahlung irgend welcher be­gangener Frevel wird es doch nicht bezeichnet. Eine Selbsterlösung kennt kein wahres Christentum. Diese Idee blüht nur auf dem Gebiet bloß mensch­lichen Denkens, wenn es sonst auch edler Art ist. Göthe läßt die Engel in seinem»Faust« singen:»Wer immer strebend sich bemüht den können wir erlösen,« und Auerbach faselt davon in seinem Roman:»Auf der Höhe.« Das­selbe tut Fontane in seinem»Quitt.« Als Kunstprodukt sowohl wie auch in Bezug auf seinen ethischen Grundgedanken müssen wir das Werk daher als verunglückt bezeichnen. Es informiert nicht, bildet nicht und ist für die in demselben in breiter Schilderung auftretenden Mennoniten eine offene Beleidigung. w. In 1903, five years after Theodor Fontanes death, his novel Quitt was re­viewed for the first time outside of Europe by Cornelius Heinrich Wedel, who at the time was serving as president of Bethel College, the oldest Men­nonite institution of higher learning in North America still in existence. Be­fore moving to North Newton, Kansas, to take up that presidency in the fall of 1893, Wedel had been teaching since 1890 at Halstead Fortbildungsschule thirteen miles to the west. 1 Wedels extensive review was published over three issues of Monatsblätter aus Bethel College. In the long line of negative reviews and comments about Fontanes lone fictional setting in America, this new Mennonite voice adds perhaps the most caustic comments. In addi­tion to finding Fontanes Mennonites to be a public insult, Wedel wondered how Fontane»so sachlich unrichtiges Zeug zusammenschmieren kann«, 2 and implied the book would be better off burned. Wedels ire focused on Fontanes portrayal of the Mennonite elder Obadja Hornbostel, his depiction of the baptism festival at Nogat-Ehre, and what Wedel considered to be Fon­tanes promotion of a modern and unchristian idea of Selbsterlösung in the guise of Mennonite theology. In addition to having been an instructor at Halstead, Wedel was also briefly a mission worker with the Mennonites among the very Native Amer­icans Fontane described. Moreover, his close friend and associate, David Goerz, was the key editor or publisher both of the mission reports by Men­nonites that eventually made their way to Fontane and of Wedels review it­self. Thus, this review represents first the production of mission work re­porting by Mennonites on the Great Plains of the United States, then its dissemination to Germany, its discovery and use by Fontane, and, closing the loop, a review by the most important intellectual leader of the Mennonite