78 Fontane Blätter 110 Unveröffentlichtes und wenig Bekanntes Selbsterlösung das Menschen zu machen, ist einfach eine Verleumdung unseres Standpunktes. So sehr wir auch praktisches Christentum betonen und den Erweis des Glaubens im schaffensfrohen Berufsleben und tatkräftigen Interesse an Unglücklichen suchen – als eine Bezahlung irgend welcher begangener Frevel wird es doch nicht bezeichnet. Eine Selbsterlösung kennt kein wahres Christentum. Diese Idee blüht nur auf dem Gebiet bloß menschlichen Denkens, wenn es sonst auch edler Art ist. Göthe läßt die Engel in seinem»Faust« singen:»Wer immer strebend sich bemüht – den können wir erlösen,« und Auerbach faselt davon in seinem Roman:»Auf der Höhe.« Dasselbe tut Fontane in seinem»Quitt.« Als Kunstprodukt sowohl wie auch in Bezug auf seinen ethischen Grundgedanken müssen wir das Werk daher als verunglückt bezeichnen. Es informiert nicht, bildet nicht und ist für die in demselben in breiter Schilderung auftretenden Mennoniten eine offene – Beleidigung. w. In 1903, five years after Theodor Fontane’s death, his novel Quitt was reviewed for the first time outside of Europe by Cornelius Heinrich Wedel, who at the time was serving as president of Bethel College, the oldest Mennonite institution of higher learning in North America still in existence. Before moving to North Newton, Kansas, to take up that presidency in the fall of 1893, Wedel had been teaching since 1890 at Halstead Fortbildungsschule thirteen miles to the west. 1 Wedel’s extensive review was published over three issues of Monatsblätter aus Bethel College. In the long line of negative reviews and comments about Fontane’s lone fictional setting in America, this new Mennonite voice adds perhaps the most caustic comments. In addition to finding Fontane’s Mennonites to be a public insult, Wedel wondered how Fontane»so sachlich unrichtiges Zeug zusammenschmieren kann«, 2 and implied the book would be better off burned. Wedel’s ire focused on Fontane’s portrayal of the Mennonite elder Obadja Hornbostel, his depiction of the baptism festival at Nogat-Ehre, and what Wedel considered to be Fontane’s promotion of a modern and unchristian idea of Selbsterlösung in the guise of Mennonite theology. In addition to having been an instructor at Halstead, Wedel was also briefly a mission worker with the Mennonites among the very Native Americans Fontane described. Moreover, his close friend and associate, David Goerz, was the key editor or publisher both of the mission reports by Mennonites that eventually made their way to Fontane and of Wedel’s review itself. Thus, this review represents first the production of mission work reporting by Mennonites on the Great Plains of the United States, then its dissemination to Germany, its discovery and use by Fontane, and, closing the loop, a review by the most important intellectual leader of the Mennonite
Heft
(2020) 110
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