Zeitschrift 
Heilpädagogische Forschung : Zeitschrift für Pädagogik und Psychologie bei Behinderungen
Seite
4
Einzelbild herunterladen

Einführung in den Themenschwerpunkt

Some of our projects realizing in the last years are dis­cussed in this volume. Our papers renounced of desc­ription of intervention with aggressive children(e. g. de­tails in Petermann& Petermann, 1984).

Petermann considers an unknown approach demon­strating an integration of situational factors in beha­vioral diagnoses. Dreschers contribution discusses the analysis of the familiar network; he shows, that a fami­hy-oriented intervention reduces childhood aggression, persistently.

Junglas illustrates a systematic intervention with ag­gressive adolescents in clinical institutions(child and

Literatur

adolescence psychiatry). Steinke analysed the restric­tions of educational homes; these restrictions compli­cate the application of the training with aggressive chil­dren. On the background of a meta-analysis Steinke demonstrates the realistic possibilities of behavior mo­dification with aggressive children.

Finally, Ulrike Petermann and Birgit Röttgen consider acovert childhood disorder. These authors discuss an intervention programm with unassertive(shy, socially anxious) children. This paper reports about empirical effects of this intervention(details for the practical ap­proach, e.g. U. Petermann, 1986).

Meichenbaum, D. H.: Kognitive Verhaltensmodifikation.( Urban& Schwarzenberg), München 1979.

Petermann, F.& Petermann, U.: Training mit aggressiven Kindern.(Urban& Schwarzenberg)(2. Aufl.) München 1984. Petermann, U.: Training mit sozial unsicheren Kindern.(Urban& Schwarzenberg)(2.Aufl.) München 1986.

Thalmann, H. C.: Verhaltensstörungen bei Kindern im Grundschulalter.(Klett) Stuttgart 1971.

Anschrift des Verfassers:

Prof. Dr. Franz Petermann

Psychologisches Institut der Universität Bonn Römerstr. 164, 53 Bonn

4

HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG 1/1986

DEE