Zeitschrift 
Heilpädagogische Forschung : Zeitschrift für Pädagogik und Psychologie bei Behinderungen
Seite
82
Einzelbild herunterladen

Siegbert Kratzsch+» Zusammenhang von Symbolbildung und Sprachentwicklung

Literatur

Abastado, C.(1988). Doctrine symboliste du langue poetique. In: Abastado, C. (1988). Derives des signes. Nanterre: C.S.T. Publidix.

Aebli, H.(1980). Denken: Das Ordnen des Tuns. Bd. I: Kognitive Aspekte der Handlungstheorie. Stuttgart: Klett-Cotta.

Aebli, H.(1981). Denken: Das Ordnen des Tuns. Bd. II: Denkprozesse. Stutt­gart: Klett-Cotta.

Bates, E.(1979). The emergence of symbols: Cognition and communication in infancy. New York: Academic Press.

Benedict, H.(1978). Language comprehension in 9-15 month old children. In: Campbell, R.N.& Smith, P.T.(Eds.): Recent advancesinthe psychology of language. Language development and mother-child-interaction. New York, London: Plenum Press.

Bonnet, C.(1980). Lenfant et le symbolique. Paris.

Bruner, J.S., Olver, R.R.& Greenfield, P.M.(1966). Studies in cognitive growth. New York: J. Wiley; deutsch(1971). Studien zur kognitiven Entwicklung. Stuttgart: Klett.

Casby, M.W.(1980). Symbolic Functioning of normal and developmentally delayed children. Phil. Diss. University of Kansas.

Cromer, R.(1987). Language acquisition, language disorder and cognitive development. In: Yule, W.& Rutter, M.(1987). Language development and disorders. London: MacKeith.

De Saussure, F.(1972). Cours de Linquistique generale. Edition critique preparee par T. de Mauro. Paris: Payot.

Field, F., De Stefano, L.& Koewler III, J.H.(1982). Fantasy play of toddlers and preschoolers. Developmental Psychology, 18, 503-508.

Flawell, J.H.(1963). The developmental psychology of Jean Piaget. Princetown.

Gibello, B.(1982). Phantasma, Sprache, Natur Drei Realitätsordnungen. In: Anzieu, D.: Psychoanalyse und Sprache: Vom Körper zum Sprechen. Paderborn: Junfermann.

Henning, H.J.(1984). Skalierung qualitativer Daten und latenter Strukturen. In: Roth, E.(Hrsg.): Sozialwissenschaftliche Methoden. Lehr- und Handbuch für Forschung und Praxis. München-Wien: Oldenbourg, 489-532.

Howes, C.(1985). Sharing fantasies: Social pretend play in toddlers. Child Development, 56, 1253-1258.

Kratzsch, S.(1984). Lehrereinstellungen und Erfolg von Förderunterricht bei leistungsauffälligen Grundschülern. Zeitschrift für Heilpädagogik, 35, 6, 414-420.

Kratzsch, S.& Scholz, W.-U.(1989). Grundlagen und Dimensionen der Ent­wicklungsförderung. Unveröff. Manuskript. Frankfurt a.M.

Kratzsch, S.& Scholz, W.-U.(1990). Symbolbildung und Sprachentwicklung bei behinderten Kindern. Ein Forschungsvorhaben. Unveröff. Manuskript. Frankfurt a.M.

Langer, S.K.(1965). Philosophie auf neuem Weg. Das Symbol im Denken, im Ritus und in der Kunst. Frankfurt a.M.: Fischer Tb. Wiss.

Largo, R.H.& Howard, J.A.(1979). Developmental progression in play behavior of children between nine and thirty months. I. Spontaneous play and imitation. Develop. Med. Child Neurol., 21, 299-310.

Largo, R.H.& Howard, J.A.(1979). Developmental progression in play behavior of children between nine and thirty months. II. Spontaneous play and language. Develop. Med. Child Neurol., 21, 492-503.

Leber, A.(1989). Der Zusammenhang zwischen emotionaler und kognitiver Entwicklung in der frühesten Kindheit. In: Büttner, Ch.& Ende, A.(Hrsg.): Jahrbuch der Kindheit. Band 6. Weinheim-Basel: Beltz, 169-184.

Leber, A.(1990). Der Konstruktivismus Jean Piagets in seiner Bedeutung für Theorie und Praxis der Psychoanalyse. In: Streek, U.& Werthmann, H.-V.

Anschrift des Verfassers:

Dr. Siegbert Kratzsch Weitershäuser Str. 19 b W-3550 Marburg/Lahn 22

82

(Hrsg.): Herausforderungen für die Psychoanalyse. München: Pfeiffer, 273-290.

Leonard, L.(1980). Language impairment in children. Merrill-Palmer Quarterly, 25, 205-232.

Lorenzer, A.(1977). Sprachspiel und Interaktionsformen Vorträge und Auf­sätze zu Psychoanalyse, Sprache und Praxis. Frankfurt a.M.: Suhrkamp Tb. Wiss.

Lorenzer, A.(1984). Das Konzil der Buchhalter. Frankfurt a.M.: Fischer Tb. Wiss.

Mayr, M.& Chipman, H.(1989). Sprachliche und symbolische Fähigkeiten bei zwei Down-Syndrom-Kindern in drei verschiedenen Spielsituationen. Heilpädagogische Forschung, 15, 2, 92-97.

McLoyd, V.C.(1980). Verbally expressed modes of transformation in the fantasy of black preschool children. Child Development, 51, 1133-1139.

McLoyd, V.C.(1983). The effects of structure of play objects on the pretend play of low-income preschool children. Child Development, 54, 626-635.

McCune-Nicolich, L.(1981). Towards symbolic functioning-structure of early pretend games and potential parallels with language. Child Development, 52, 785-797.

Morehead, D.M.& Morehead, A.E.(1974). From signal to sign: A Piagetian view of thought and language during the first two years. In: Schiefelbusch, R.L.& Lloyd, L.L.(Eds.): Language perspectives. Acquisition, retardation, and intervention. Baltimore.

Nöth, W.(1985). Handbuch der Semiotik. Stuttgart: Fink.

Pellegrini, A.D.(1985). Relations between preschool childrens symbolic play and literate behavior. In: Galda, L.& Pellegrini, A.D.(Eds.): Play, language, and stories: The development of childrens literate behavior. Norwood, N.J.

Pellegrini, A.D.(1987). Applied child study: A developmental approach. Hillsdale, N.J.

Piaget, J.(1969). Nachahmung, Spiel und Traum. Stuttgart: Klett, GW Bd. 5.

Richards, M.M.& Richards, L.G.(1988). The development of language and imagery as symbolic processes. In: Schiefelbusch, R.L.& Lloyd, L.L. (Eds.): Language perspectives. Acquisition, retardation, and intervention. Baltimore, Austin: Pro-ed. 2. Edition.

Scholz, W.-U.(1991). Entwicklungsförderung- Symbolbildung Sprache. Diplom-Arbeit im Fb. Erziehungswissenschaften. Frankfurt.

Sebeok, Th.A.(1985). Semiotics: A survey of the state of the art. In: Sebeok, Th.A.: Contributions to the doctrine of signs. Boston.

Snyder, L.S.(1978). Communicative and cognitive abilities and disabilities in the sensorimotor period. Merrill-Palmer Quaterly, 24, 161-180.

Snyder, L.S.(1984). Cognition and language development. In: Naremore, R.C. (Ed.): Language Science. San Diego, Calif.

Stern, D.(1985). The interpersonal world of the infant. New York: Basic Books.

Von Richthofen, P.(1991). Sprachentwicklung und Symbolbildung bei Kin­dern im Vorschulalter. Diplom-Arbeit im Fb. Erziehungswissenschaften. Frankfurt a.M.

Watson, M.W.& Fischer, K.W.(1977). A developmental sequence of agent use in late infancy. Child Development, 48, 828-836.

Werner, H.& Kaplan, B.(1963). Symbol formation. An organismic­developmental approach to the psychology of language and the expression of thought. New York, London, Sidney: J. Wiley& S.

Wolf, D.& Grollman, S.H.(1982). Ways of playing: Individual differences in imaginative style. Contrib. Hum. Develop., 6, 46-63. Basel: Karger.

Zollinger, B.(1987). Spracherwerbsstörungen Grundlagen zur Früherfassung und Frühtherapie. Bern-Stuttgart: Haupt- Verl.

HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XVII, Heft 2, 1992

Nein?