Toni Mayr+ Verhaltensauffälligkeiten bei Vorschulkindern
Lerner, J., Inui, Th., Trupin, E.& Douglas, E.(1985). Preschool behavior can predict future psychiatric disorders. Journal of the American Academy of Child Psychiatry 24, 42-48.
Lesser-Katz, M.(1986). Stranger reaction and elective mutism in young children. American Journal of Orthopsychiatry 56, 458—469.
Lindholm, B.W.& Touliatos, J.(1979). Behavior problems of children in regular classes and those diagnosed as requiring speech therapy. Perceptual and Motor Skills 49, 459—462.
Love, A.J.& Thompson, M.G.G.(1988). Language disorders and attention deficit disorders in young children referred for psychiatric services: analysis of prevalence and a conceptual synthesis. American Journal of Orthopsychiatry 58, 52-64.
Mattison, R.E., Cantwell, D.P.& Baker, L.(1982). A practical method for screening psychiatric disorder in children with speech and language disorders. Journal of Abnormal Child Psychology 10, 25-32.
Mayr, T.(1990). Zur Epidemiologie von Sprach-, Sprech- und Kommunikationsstörungen bei Vorschulkindern. Heilpädagogische Forschung(im Druck).
Mayr, T.(1990). Kreuzvalidierung eines Fragebogens zur Erfassung von Verhaltensauffälligkeiten bei Kindergartenkindern. Diagnostica (im Druck).
McGuire, J.& Richman, N.(1986). The prevalence of behavioural problems in three types of preschool group. Journal of Child Psychology and Psychiatry 27, 455—472.
Overall, J.E.& Klett, C.J.(1972). Applied multivariate analysis. McGraw-Hill, New York.
Paul, R., Cohen, D.J.& Caparula, B.K.(1983). A longitudinal study of patients with severe developmental disorders of language learning. Journal of the American Academy of Child Psychiatry 22, 525-534.
Quay, H.C.(1979). Classification, in: Quay, H.C.& Werry, J.S.: Psychopathological disorders in childhood, 1—42. Wiley, New York.
Richman, N., Stevenson, J.& Graham, P.J.(1982). Pre-school to school. Academic Press, London.
Rogner, J.& Hoffelner, H.(1981). Differentielle Effekte einer mehrdimensionellen Sprachheilbehandlung. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 30, 195-199.
Rutter, M.& Lord, C.(1987). Language disorders associated with psychiatric disturbance, in: Yule, W.& Rutter, M.: Language development and disorders, 206-233. Mac Keith Press, London.
Anschrift des Verfassers:
Dipl.-Psych. Toni Mayr Staatsinstitut für Frühpädagogik und Familienforschung Arabellastr. 1
D-8000 München 81
Schulze, A.& Teumer, J.(1973). Untersuchungen über Vorkommen und Häufigkeit von Sprachschädigungen im Vorschul- und Schulalter. Die Sprachheilarbeit 18, 161-174.
Schulze, A.& Teumer, J.(1974). Untersuchungen über Vorkommen und Häufigkeit von Sprachschädigungen im Vorschul- und Schulalter. Die Sprachheilarbeit 19, 1—4.
Siegel, L.S., Cunninham, Ch.E.& Van Der Spuy, H.I.J.(1985). Interactions of language-delayed and normal preschool boys with their peers. Journal of Child Psychology and Psychiatry 26, 77—83.
Solomon, A.I.(1961). Personality and behavior patterns of children with functional defects of articulation. Child Development 32, 731—737.
Stevenson, J.& Richman, N.(1976). The prevalence of language delay in a population of 3 year old children and its association with general retardation. Developmental Medicine and Child Neurology 18, 431—441.
Stevenson, J.& Richman, N.(1978). Behavior, language, and development in 3 year old children. Journal of Autism and Childhood Schizophrenia 8, 299-313.
Stevenson, J., Richman, N.& Graham, P.(1985). Behaviour problems and language disabilities at three years and behavioural deviance at eight years. Journal of Child Psychology and Psychiatry 26, 215— 230.
Tent, L., Sinning-Brinkmann, I.& Kruse, E.(1984). Zum Problem der Sprachentwicklungsverzögerung im Vorschulalter: eine vergleichende Untersuchung. Heilpädagogische Forschung 11, 31-51.
Teumer, J.(1983). Ein Projekt zur Früherfassung sprachgestörter Kinder und seine Folgen. Die Sprachheilarbeit 28, 233—241.
Witte, E.H.(1980). Signifikanztest und statistische Inferenz. Enke, Stuttgart.
Wylie, H.L., Franchack, P.& McWilliams, B.J.(1965). Characteristics of children with speech disorders seen in a child guidance center. Perceptual and Motor Skills 20, 1101-1107.
Zirnbauer, R.& Brandhuber, G.(1986). Förderung sprachauffälliger Kinder am Beispiel des ‚,Passauer Modells‘. Bayerischer Wohlfahrtsdienst 11/12, 143—145.
Zirnbauer, R.& Brandhuber, G.(1987). Das„Passauer Modell‘, ein Angebot für das sprachauffällige Kindergartenkind, in: Deutscher Caritasverband. Caritas 87 Jahrbuch des Deutschen Caritasverbandes 229—234. Deutscher Caritasverband, Freiburg i. Br.
HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XVI, Heft 1, 1990