Franz B. Wember: Sonderpädagogik als Integrationswissenschaft und Interventionswissenschaft: Betrachtungen zur Rezeption der operanten Lernpsychologie
Kanter, G. O0.(1977). Lernbehindertenpädagogik- Gegenstandsbestimmung, Begriffserklärung. In G. O. Kanter& O. Speck(Hrsg.). Pädagogik der Lernbehinderten. Handbuch der Sonderpädagogik, Band 7. Berlin: Marhold, 7-33.
Kanter, G. O.(1979). Sonderpädagogik auf dem Wege vom Heurismus zur Realwissenschaft. In G. O0. Kanter& F. Masendorf(Hrsg.). Fortschritte sonderpädagogischer Forschung und Praxis, Band 1. Berlin: Marhold, 4-18.
Kanter, G. O.(1985). Ansätze zu einer empirischen Behindertenpädagogik. In U. Bleidick(Hrsg.). Theorie der Behindertenpädagogik. Handbuch der Sonderpädagogik, Band 1. Berlin: Marhold, 343-382.
Kazdin, A. E.(1982). The token economy: A decade later. Journal of Applied Behavior Analysis, 15, 431-445.
Kern, H. J.(1983). Trainings- und Transferexperimente bei der Anbahnung pränumerischer Relationen(Zahlenkonservation) mit geistigbehinderten Kindern. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 30, 120-127.
Krug, S., Peters, J.& Quinkert, H.(1977). Motivförderungsprogramm für lernbehinderte Sonderschüler. Zeitschrift für Heilpädagogik, 26, 667674.
Lepper, M. R., Greene, D.& Nisbett, R. E.(1973). Undermining children’s intrinsic interest with extrinsic rewards: A test of the overjustification hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 28, 129-137.
Levine, F. M.& Fasnacht, S.(1974). Token rewards may lead to token learning. American Psychologist, 29, 816-820.
Lindsley, O. R.(1960). Characteristics of the behavior of chronic psychotics as revealed by free-operant methods. Diseases of the Nervous System, Monograph Supplement, 21, 66-78.
Lindsley, 0. R.& Skinner, B. F.(1954). A method for the experimental analysis of the behavior of psychotics. American Psychologist, 9, 419-420. MacMillan, D. L.& Morrison, G. M.(1980). Evolution of behaviorism trom the laboratory to special education settings. In B. Keogh(Ed.). Advances in special education, Volume 2. Greenwich: JAI Press, 1-28.
Madsen, C. H., Becker, W. C.& Thomas, D. R.(1968). Rules, praise, and ignoring: Elements of elementary classroom control. Jounal of Applied Behavior Analysis, 1, 139-150.
Masendorf, F.(1979). Zentrale Aspekte der Förderung lernschwacher Schüler aus der Sicht der empirischen Unterrichtsforschung. In G. O0. Kanter& F. Masendorf(Hrsg.). Interaktionskompetenz als didaktische Dimension. Fortschritte sonderpädagogischer Forschung und Praxis, Band 1. Berlin: Marhold, 19-88.
Masendorf, F.(1985). Zur veränderten Rolle der Intelligenz und Intelligenzforschung in der Rehabilitationspädagogik- eine Synopse experimenteller Befunde. Zeitschrift für Heilpädagogik, 36, 166-179.
O’Leary, K. D.& Becker, W. C.(1967). Behavior modification of an adjustment class: A token reinforcement program. Exceptional Children, 33, 637-642.
O’Leary, K. D.& Drabman, R.(1971). Token reinforcement in the classroom: A review. Psychological Bulletin, 75, 379-398.
Scheerer, E.(1983). Die Verhaltensanalyse. Berlin: Springer.
Seligman, M. E. P.(1970). On the generality of the laws of learning. Psychological Review, 77, 406-418.
Skinner, B. F.(1953). Science and human behavior. New York: Macmillan.
Skinner, B. F.(1954). The Science of learning and the art of teaching Harvard Educational Review, 24, 86-97.(a)
Skinner, B. F.(1954). A new method for the experimental analysis of the behavior of psychotic patients. Journal of Nervous and Mental Disease, 120, 403-406.(b)
Skinner, B. F.(1984). The shame of American education. American Psychologist, 39, 947-954.
Vasta, R.(1981). On token rewards and real dangers. A look at the data. Behavior Modification, 5, 129-140.
Franz B. Wember, Dr. päd., M. Ed.(Univ. Washington) Sonderschullehrer
Projekt Sonderpädagogik der Fernuniversität Hagen Elberfelder Straße 95, D 5800 Hagen 1
176 HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XIII, Heft 3, 1987