Zeitschrift 
Heilpädagogische Forschung : Zeitschrift für Pädagogik und Psychologie bei Behinderungen
Seite
76
Einzelbild herunterladen

Resnick, L.B., Pellegrino, N.W., Morris, L.L., Schadler, M., Mulhol­land, T., Glaser, R., Blumberg, P.(1980). Wertheimer revisited. In­formation-processing analyses of invention in the area of a paral­lelogram task. University of Pittsburgh, Leaning Research and De­velopment Center.

Resnick, L.B.& Ford, W.W.(1981). The psychology of mathematics for instruction. Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.

Resnick, L.B.& Omanson, S.F.(1987). Learning to understand arith­metic. In R. Glaser(Ed.): Advances in instructional psychology. Vol. 3 Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates, 4196.

Sander, E.(1978) Programme zur Förderung der Intelligenzentwick­lung. In: K.J. Klauer& A. Reinartz(Hrsg.): Handbuch der Sonder­pädagogik. Sonderpädagogik in allgemeinen Schulen. Bd. 9. Berlin, Marhold, 317-331.

Sander, E.(1981). Lernstörungen. Ursachen, Prophylaxe, Einzelfall­hilfe. Stuttgart. Kohlhammer.

Sander, E.(1984). Probleme der Aufgabenanalyse. In J.H. Lorenz (Hrsg.): Lernschwierigkeiten: Forschung und Praxis. Köln, Aulis, 1-16.

Sander, E.& Berger, M.(1985). Fehleranalysen bei Sachaufgaben zur Prozentrechnung. Zwei Explorationsstudien. Psychol. in Erz. u. Unterr. 32, 254262.

Sander, E.(1986). Lernhierarchien und kognitive Lernförderung. Göt­tingen, Hogrefe.

Sander, E.(1988). Lernhierarchien und kognitive Förderung. Z. f. Heilpäd. 38, Beiheft 14.

Sander, E., Bartels, M.& Berger, M.(1987). Experimentelle Hierar­chievalidierungsstudie: Ein Vergleich zweier remedialer Strategien im Fach Mathematik. Z. f. Päd. Psychologie 1, 61-66.

Schoenfeld, A.H.(1981). Episodes and executive decisions in mathe­matical problem solving. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. Los Angeles.

Silver, E.A.(1979). Student perceptions of relatedness among mathe­

Anschrift der Verfasserin:

Prof. Dr. Elisabeth Sander

Seminar für Psychologie

Erziehungswissenschaftliche Hochschule Rheinland-Pfalz, Abt. Koblenz

Rheinau 34

D-5400 Koblenz

76

Elisabeth Sander- Aspekte einer Psychologie des Mathematikunterrichts

matical verbal problems. J. for Research in Mathematics Education 10, 195210.

Silver, E.A., Branca, N.A.& Adams, V.M.(1980). Metacognition: The missing link in problem solving? Berkely, Univ. of California Press.

Snow, R.E.& Farr, M.J.(Eds.)(1987). Aptitude, learning and instruc­tion. Vol. 3: Conative and affective process analysis. Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.

Spiegel, M.R.& Bryant, N.D.(1978). Is speed of processsing informa­tion related to intelligence and achievement? J. of Educational Psychology 70, 904910.

Steiner, G.(1973). Mathematik als Denkerziehung. Stuttgart, Klett.

Sternberg, R.J.(1977). Intelligence, information processing and ana­logical reasoning: The componential analysis of human abilities. Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.

Sternberg, R.J.(Ed.)(1983). Advances in the psychology of human intelligence. Vol. 2, Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.

Sternberg, R.J.(1987). The psychology of verbal comprehension. In R. Glaser(Ed.): Advances in instructional psychology. Vol. 3, Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates, 97-152.

Thorndike, E.L.(1922). The psychology of arithmetic. New York, The Macmillan Co.

Torschen, K.P.(1977). The mastery approach to competency-based education. New York, Academic Press.

Webster, R.E.(1979). Visual and aural short-term memory capacity deficits in mathematics disabled students. J. of Educational Re­search 72, 277-283.

Wertheimer, M.(1945). Productive thinking. New York, Harper& Row.

Wheeler, L.R.(1939). A comparative study of the difficulty of the 100 addition combination. The Journal of Genetic Psychology 54, 295-312.

Wickelgren, W.(1974). How to solve problems. San Francisco, Free­man.

HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XIV, Heft 2, 1988