Resnick, L.B., Pellegrino, N.W., Morris, L.L., Schadler, M., Mulholland, T., Glaser, R., Blumberg, P.(1980). Wertheimer revisited. Information-processing analyses of invention in the area of a parallelogram task. University of Pittsburgh, Leaning Research and Development Center.
Resnick, L.B.& Ford, W.W.(1981). The psychology of mathematics for instruction. Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.
Resnick, L.B.& Omanson, S.F.(1987). Learning to understand arithmetic. In R. Glaser(Ed.): Advances in instructional psychology. Vol. 3 Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates, 41—96.
Sander, E.(1978) Programme zur Förderung der Intelligenzentwicklung. In: K.J. Klauer& A. Reinartz(Hrsg.): Handbuch der Sonderpädagogik. Sonderpädagogik in allgemeinen Schulen. Bd. 9. Berlin, Marhold, 317-331.
Sander, E.(1981). Lernstörungen. Ursachen, Prophylaxe, Einzelfallhilfe. Stuttgart. Kohlhammer.
Sander, E.(1984). Probleme der Aufgabenanalyse. In J.H. Lorenz (Hrsg.): Lernschwierigkeiten: Forschung und Praxis. Köln, Aulis, 1-16.
Sander, E.& Berger, M.(1985). Fehleranalysen bei Sachaufgaben zur Prozentrechnung. Zwei Explorationsstudien. Psychol. in Erz. u. Unterr. 32, 254—262.
Sander, E.(1986). Lernhierarchien und kognitive Lernförderung. Göttingen, Hogrefe.
Sander, E.(1988). Lernhierarchien und kognitive Förderung. Z. f. Heilpäd. 38, Beiheft 14.
Sander, E., Bartels, M.& Berger, M.(1987). Experimentelle Hierarchievalidierungsstudie: Ein Vergleich zweier remedialer Strategien im Fach Mathematik. Z. f. Päd. Psychologie 1, 61-66.
Schoenfeld, A.H.(1981). Episodes and executive decisions in mathematical problem solving. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. Los Angeles.
Silver, E.A.(1979). Student perceptions of relatedness among mathe
Anschrift der Verfasserin:
Prof. Dr. Elisabeth Sander
Seminar für Psychologie
Erziehungswissenschaftliche Hochschule Rheinland-Pfalz, Abt. Koblenz
Rheinau 3—4
D-5400 Koblenz
76
Elisabeth Sander- Aspekte einer Psychologie des Mathematikunterrichts
matical verbal problems. J. for Research in Mathematics Education 10, 195—210.
Silver, E.A., Branca, N.A.& Adams, V.M.(1980). Metacognition: The missing link in problem solving? Berkely, Univ. of California Press.
Snow, R.E.& Farr, M.J.(Eds.)(1987). Aptitude, learning and instruction. Vol. 3: Conative and affective process analysis. Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.
Spiegel, M.R.& Bryant, N.D.(1978). Is speed of processsing information related to intelligence and achievement? J. of Educational Psychology 70, 904—910.
Steiner, G.(1973). Mathematik als Denkerziehung. Stuttgart, Klett.
Sternberg, R.J.(1977). Intelligence, information processing and analogical reasoning: The componential analysis of human abilities. Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.
Sternberg, R.J.(Ed.)(1983). Advances in the psychology of human intelligence. Vol. 2, Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.
Sternberg, R.J.(1987). The psychology of verbal comprehension. In R. Glaser(Ed.): Advances in instructional psychology. Vol. 3, Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates, 97-152.
Thorndike, E.L.(1922). The psychology of arithmetic. New York, The Macmillan Co.
Torschen, K.P.(1977). The mastery approach to competency-based education. New York, Academic Press.
Webster, R.E.(1979). Visual and aural short-term memory capacity deficits in mathematics disabled students. J. of Educational Research 72, 277-283.
Wertheimer, M.(1945). Productive thinking. New York, Harper& Row.
Wheeler, L.R.(1939). A comparative study of the difficulty of the 100 addition combination. The Journal of Genetic Psychology 54, 295-312.
Wickelgren, W.(1974). How to solve problems. San Francisco, Freeman.
HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XIV, Heft 2, 1988