Zeitschrift 
Heilpädagogische Forschung : Zeitschrift für Pädagogik und Psychologie bei Behinderungen
Seite
118
Einzelbild herunterladen

Wolfgang Schneider& Marcus Hasselhorn ­

Flavell, J.H.(1976). Metacognitive aspects of problem solving. In: L.B. Resnick(Ed.), The nature of intelligence. Hillsdale, N.J. Erlbaum.

Flavell, J.H.& Wellman H.M.(1977). Metamemory. In: R.V. Kail& J.W. Hagen(Eds.), Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.

Gagne R.M.(1980). Die Bedingungen des menschlichen Lernens. Han­nover, Schroedel.

Garofalo, J.& Lester, F.K.(1985). Metacognition, cognitive monitor­ing, and mathematical performance. Journal for Research in Mathematics Education 16, 163176.

Geary, D.C., Widaman, K.F., Little, T.D.& Cornier, P.(1987). Cogni­tive addition: Comparison of learning disabled and academically normal elementary school children. Cognitive Development 2, 249-269.

Ginsburg, H.P.(Ed.)(1983). The development of mathematical think­ing. New York: Academic Press.

Hasselhorn, M.(1986). Differentielle Bedingungsanalyse verbaler Ge­dächtnisleistungen bei Schulkindern, Frankfurt a.M.: Lang.

Hasselhorn, M.(1987). Lern- und Gedächtnisförderung bei Kindern: Ein systematischer Überblick über die experimentelle Trainingsfor­schung. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 19, 116142.

Hasselhorn, M.& Körkel, J.(1984). Zur differentiellen Bedeutung metakognitiver Komponenten für das Verstehen und Behalten von Texten. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 16, 283296.

Helmke, A., Schneider, W.& Weinert, F.E.(1986). Quality of instruc­tion and classroom learning outcomes: The German contribution to the IEA Classroom Environment Study. Teaching and Teacher Education 2, 118.

Kintsch, W.& Greeno, J.G.(1985). Understanding and solving word arithmetic problems. Psychological Review 92, 109129.

Klauer, K.J.(1984). Kognitive Prozesse bei der Multiplikation und Di­vision von Brüchen Eine Lehrzielanalyse. Zeitschrift für Empiri­sche Pädagogik und Pädagogische Psychologie 8, 77-90.

Kluwe, R.H.(1982). Cognitive knowledge and executive control: Metacognition. In: D. Griffin(Ed.), Animal mind human mind. New York: Springer.

Kluwe, R.H.& Schiebler, K.(1984). Entwicklung exekutiver Prozesse und kognitiver Leistungen. In: F.E. Weinert& R.H. Kluwe(Hrsg.), Metakognition, Motivation und Lernen. Stuttgart: Kohlhammer.

Körkel, J.& Hasselhorn, M.(1987). Textlernen als Problemlösen: Dif­ferentielle Aspekte und Förderperspektiven im Schulalter. In: H. Neber(Hrsg.), Angewandte Problemlösepsychologie(S. 193214). Münster: Aschendorff.

Kuhl, J.(1985). Volitional mediators of cognition-behaviour consisten­cy: Self-regulatory processes and action versus state orientation.

Anschriften der Autoren:

Dr. Wolfgang Schneider

Max-Planck-Institut für psychologische Forschung Leopoldstr. 24

D-8000 München 40

Dr. Marcus Hasselhorn

Institut für Psychologie der Universität Göttingen Goßlerstr. 14

D-3400 Göttingen

118

Metakognitionen bei der Lösung mathematischer Probleme

In: J. Kuhl& J. Beckmann(Eds.), Action control: From cognition to behaviour. New York: Springer.

Lester, F.K.(1982). Building bridges between psychological and mathematics education research on problem solving. In: F.K. Le­ster& J. Garofalo(Eds.) Mathematical problem solving: Issues in research. Philadelphia: The Franklin Institute Press.

Moely, B., Hart, S., Leal, L., Johnson, T., Rao, N.& Burney, L.(1986). How do teachers teach memory skills? Educational Psychologist 21, 55-71.

Nesher, P.(1986). Learning mathematics. A cognitive Perspective. American Psychologist 41, 11141122.

Pressley, M.(1986). The relevance of the Good Strategy User Model to the teaching of mathematics. Educational Psychologist 21, 139-161.

Pressley, M., Borkowski, J.G.& Schneider, W.(1987). Cognitive strategies: Good strategy users coordinate metacognition and knowledge. In: R. Vasta(Ed.). Annals of Child Development, Vol. 4. Greenwich, CT: JAI Press.

Sander, E.(1986). Lernhierarchie und kognitive Lernförderung. Göt­tingen: Hogrefe.

Sander, E., Bartels, M.& Berger, M.(1987). Experimentelle Hierar­chievalidierungsstudie: Ein Vergleich zweier remedialer Strategien im Fach Mathematik. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie 1, 6166.

Schneider, W.(1985). Developmental trends in the metamemory­memory behaviour relationship: An integrative review. In: D.L. Forrest-Pressley, G.E. MacKinnon& T.G. Waller(Eds.). Cognition, metacognition, and human performance, Vol. 1. New York: Aca­demic Press.

Schneider, W.(1986). The role of conceptual knowledge and meta­memory in the development of organizational processes in memo­ry. Journal of Experimental Child Psychology 42, 318336.

Schoenfeld, A.H.(1982). Some thoughts on problem-solving research and mathematics education. In: F.K. Lester& J. Garofalo(Eds.), Mathematical problem solving: Issues in research. Philadelphia: The Franklin Institute Press.

Schoenfeld, A.H.(1983). Episodes and executive decisions in mathe­matical problem solving. In: R. Lester& M. Landau(Eds.), Acqui­sition of mathematics concepts and processes. New York: Aca­demic Press.

Shavelson, R.J.(1981). Teaching mathematics: Contributions of cognitive research. Educational Psychologist 16, 2344.

Silver, E.A.(1982). Knowledge organization and mathematical prob­lem solving. In: F.K. Lester& J. Garofalo(eds.), Mathematical problem solving: Issues in research. Philadelphia: The Franklin In­stitute Press.

HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XIV, Heft 2, 1988