Wolfgang Schneider& Marcus Hasselhorn
Flavell, J.H.(1976). Metacognitive aspects of problem solving. In: L.B. Resnick(Ed.), The nature of intelligence. Hillsdale, N.J. Erlbaum.
Flavell, J.H.& Wellman H.M.(1977). Metamemory. In: R.V. Kail& J.W. Hagen(Eds.), Perspectives on the development of memory and cognition. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
Gagne R.M.(1980). Die Bedingungen des menschlichen Lernens. Hannover, Schroedel.
Garofalo, J.& Lester, F.K.(1985). Metacognition, cognitive monitoring, and mathematical performance. Journal for Research in Mathematics Education 16, 163—176.
Geary, D.C., Widaman, K.F., Little, T.D.& Cornier, P.(1987). Cognitive addition: Comparison of learning disabled and academically normal elementary school children. Cognitive Development 2, 249-269.
Ginsburg, H.P.(Ed.)(1983). The development of mathematical thinking. New York: Academic Press.
Hasselhorn, M.(1986). Differentielle Bedingungsanalyse verbaler Gedächtnisleistungen bei Schulkindern, Frankfurt a.M.: Lang.
Hasselhorn, M.(1987). Lern- und Gedächtnisförderung bei Kindern: Ein systematischer Überblick über die experimentelle Trainingsforschung. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 19, 116—142.
Hasselhorn, M.& Körkel, J.(1984). Zur differentiellen Bedeutung metakognitiver Komponenten für das Verstehen und Behalten von Texten. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 16, 283—296.
Helmke, A., Schneider, W.& Weinert, F.E.(1986). Quality of instruction and classroom learning outcomes: The German contribution to the IEA Classroom Environment Study. Teaching and Teacher Education 2, 1—18.
Kintsch, W.& Greeno, J.G.(1985). Understanding and solving word arithmetic problems. Psychological Review 92, 109—129.
Klauer, K.J.(1984). Kognitive Prozesse bei der Multiplikation und Division von Brüchen— Eine Lehrzielanalyse. Zeitschrift für Empirische Pädagogik und Pädagogische Psychologie 8, 77-90.
Kluwe, R.H.(1982). Cognitive knowledge and executive control: Metacognition. In: D. Griffin(Ed.), Animal mind— human mind. New York: Springer.
Kluwe, R.H.& Schiebler, K.(1984). Entwicklung exekutiver Prozesse und kognitiver Leistungen. In: F.E. Weinert& R.H. Kluwe(Hrsg.), Metakognition, Motivation und Lernen. Stuttgart: Kohlhammer.
Körkel, J.& Hasselhorn, M.(1987). Textlernen als Problemlösen: Differentielle Aspekte und Förderperspektiven im Schulalter. In: H. Neber(Hrsg.), Angewandte Problemlösepsychologie(S. 193—214). Münster: Aschendorff.
Kuhl, J.(1985). Volitional mediators of cognition-behaviour consistency: Self-regulatory processes and action versus state orientation.
Anschriften der Autoren:
Dr. Wolfgang Schneider
Max-Planck-Institut für psychologische Forschung Leopoldstr. 24
D-8000 München 40
Dr. Marcus Hasselhorn
Institut für Psychologie der Universität Göttingen Goßlerstr. 14
D-3400 Göttingen
118
Metakognitionen bei der Lösung mathematischer Probleme
In: J. Kuhl& J. Beckmann(Eds.), Action control: From cognition to behaviour. New York: Springer.
Lester, F.K.(1982). Building bridges between psychological and mathematics education research on problem solving. In: F.K. Lester& J. Garofalo(Eds.) Mathematical problem solving: Issues in research. Philadelphia: The Franklin Institute Press.
Moely, B., Hart, S., Leal, L., Johnson, T., Rao, N.& Burney, L.(1986). How do teachers teach memory skills? Educational Psychologist 21, 55-71.
Nesher, P.(1986). Learning mathematics. A cognitive Perspective. American Psychologist 41, 1114—1122.
Pressley, M.(1986). The relevance of the Good Strategy User Model to the teaching of mathematics. Educational Psychologist 21, 139-161.
Pressley, M., Borkowski, J.G.& Schneider, W.(1987). Cognitive strategies: Good strategy users coordinate metacognition and knowledge. In: R. Vasta(Ed.). Annals of Child Development, Vol. 4. Greenwich, CT: JAI Press.
Sander, E.(1986). Lernhierarchie und kognitive Lernförderung. Göttingen: Hogrefe.
Sander, E., Bartels, M.& Berger, M.(1987). Experimentelle Hierarchievalidierungsstudie: Ein Vergleich zweier remedialer Strategien im Fach Mathematik. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie 1, 61—66.
Schneider, W.(1985). Developmental trends in the metamemorymemory behaviour relationship: An integrative review. In: D.L. Forrest-Pressley, G.E. MacKinnon& T.G. Waller(Eds.). Cognition, metacognition, and human performance, Vol. 1. New York: Academic Press.
Schneider, W.(1986). The role of conceptual knowledge and metamemory in the development of organizational processes in memory. Journal of Experimental Child Psychology 42, 318—336.
Schoenfeld, A.H.(1982). Some thoughts on problem-solving research and mathematics education. In: F.K. Lester& J. Garofalo(Eds.), Mathematical problem solving: Issues in research. Philadelphia: The Franklin Institute Press.
Schoenfeld, A.H.(1983). Episodes and executive decisions in mathematical problem solving. In: R. Lester& M. Landau(Eds.), Acquisition of mathematics concepts and processes. New York: Academic Press.
Shavelson, R.J.(1981). Teaching mathematics: Contributions of cognitive research. Educational Psychologist 16, 23—44.
Silver, E.A.(1982). Knowledge organization and mathematical problem solving. In: F.K. Lester& J. Garofalo(eds.), Mathematical problem solving: Issues in research. Philadelphia: The Franklin Institute Press.
HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XIV, Heft 2, 1988