Christian Klicperaetal.+ Lesenlernen in den ersten beiden Klassen der Sonderschule
Conners, F.A.(1992). Reading instruction for students with moderate mental retardation: Review and analysis of research. American Journal on Mental Retardation, 96, 577-597.
Ehgartner, M.(1991). Die Entwicklung der Lese- und Rechtschreibfähigkeit auf der 1. und 2. Schulstufe der Sonderschule. Diplomarbeit am Psychologischen Institut der Universität Wien.
Frith, U.(1985). Beneath the surface of developmental dyslexia. In: K.E. Patterson, J.C. Marshall& M. Coltheart(Hrsg.) Surface dyslexia: Neuropsychological and cognitive studies of phonological reading. London: L. Erlbaum.
Goswami, U.C., Bryant, P.(1990). Phonological skills and laerning to read. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
House, B.J., Hanley, M.J.& Magid, D.F.(1980). Logographic reading by TMR adults. American Journal of Mental Deficiency, 85, 161-170.
Klicpera, C., Gasteiger-Klicpera, B.& Schabmann, A.(1993). Lesen und Schreiben— Entwicklung und Schwierigkeiten. Die Wiener Längsschnittuntersuchungen über die Entwicklung, den Verlauf und die Ursachen von Lese
Anschrift der Autoren:
Doz. DDr. C. Klicpera
Abteilung für angewandte und klinische Psychologie Psychologisches Institut der Universität Wien Gölsdorfg. 3/6
A-1010 Wien
HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XIX, Heft 3, 1993
und Schreibschwierigkeiten in der Pflichtschulzeit. Bern: Huber Verlag(im Druck).
Plickat, H.(1983). Der deutsche Grundwortschatz. Weinheim: Beltz Verlag.
Rayner, K., Pollatsek, A.(1990). The psychology of reading. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall.
Scheerer-Neumann, G.(1977). Funktionsanalyse des Lesens— Grundlage für ein spezifisches Lesetraining. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 24, 125-135.
Seymour, P.H.K., MacGregor, C.J.(1984). Developmental dyslexia: A cognitive experimental analysis of phonological, morphemic and visual impairments. Cognitive Neuropsychology, 1, 43-82.
Snowling, M.J.(1991). Developmental reading disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 32, 49-77.
Stanovich, K.E.(1985). Cognitive determinants of reading in mentally retarded individuals. In: N. Ellis(Ed.) International review of research in mental retardation, Vol. 13. New York: Academic Press.
103