Zeitschrift 
Heilpädagogische Forschung : Zeitschrift für Pädagogik und Psychologie bei Behinderungen
Seite
128
Einzelbild herunterladen

Emil Schmalohr

Rayner, K.& Pollatsek, A.(1989). The psychology of reading. Engle­wood Cliffs, N.J.: Prentice Hall.

Reid, J.F.(1966). Learning to think about reading. Educational Re­search, 9, 5662.

Ruddell, R.B.& Speaker, R.(*1985). The interactive reading process: A Model. In H. Singer& R.B. Ruddell(Eds.), Theoretical models and processes of reading(pp. 751794). Newark, Delaware: Inter­national Reading Association.

Rumelhart, D.E.(1977). Toward an interactive model of reading. In S. Dornic(Ed.), Attention and performance, Vol. VI(pp. 573 602). San Diego: University of California.

Ryan, E.B., Ledger, G.W., Short, E.J.& Weed, K.A.(1982). Promoting the use of active comprehension strategies for poor readers. Topics in Learning& Learning Disabilities, 1, 5363.

Samuels, S.J.& Kamil, M.(1984). Models of the reading process. In P.D. Pearson(Ed.), Handbook of reading research.(pp. 185-225). New York: Longman.

Schmalohr, E.(?1971). Psychologie des Erstlese- und Schreibunter­richts. München: Reinhardt.

Schmalohr, E.(1979). Komponentenanalyse des Lesenlernens und -lehrens und Fragen der Instruktionsplanung. In Deutsche For­schungsgemeinschaft(Ed.), Probleme des Lese-Schreib-Unterrichts (pp. 47-52). Boppard: Boldt.

Schmalohr, E.(1980). Psychologische Aspekte des Leseunterrichts, insbesondere des Erstlesens. In D.H. Rost(Ed.), Unterrichtspsy­chologie für die Grundschule(pp. 99-118). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Schmalohr, E.(1990). Ergebnisse metakognitiver Lesegespräche mit lernbehinderten, besonders leseschwachen Jugendlichen. In F. Bigl­maier(Ed.), Kongreß bericht. Hat Lesen Zukunft? 6. Europäischer Lesekongreß. Berlin(West) 31.7.3.8.1989(pp. 223-233). Berlin: Zentrale Universitätsdruckerei der Freien Universität Berlin.

Prof. Dr. Emil Schmalohr

Bergische Universität Gesamthochschule Wuppertal Psychologie im Fachbereich 3

Gaußstraße 20

5600 Wuppertal 1

Metakognitive Instruktionsgespräche bei Leseschwierigkeiten

Searle, W.(1983). Cubic clustering criterion. Cary, N.C.: SAS Institute.

Seligman, M.E.P., Kamen, L.P.& Nolin-Hocksema, S.(1988). Ex­planatory stile across the life span. Achievement and health. In

_ E.H. Hetherington, R.M. Lerner& M. Perlmutter(Eds.), Child development in life span perspective(pp. 91-114). Hillsdale: Erlbaum.

Short, E.J.(1981). A self-instructional approach to remediating the use of schematic knowledge, causal attributions, and task persistance of less skilled readers. University of Notre Dame: University Micro­films International.

Short, E.J.& Ryan, E.B.(1984). Metacognitive differences between skilled and less readers. Remediating deficits through story gram­mar and attribution training. Journal of Educational Psychology, 76, 225-235.

Snyder, R.D.(1983). Coping strategies for inefficient readers. Journal of Learning Disabilities, 16, 261263.

Sommer, J.(1987). Dialogische Forschungsmethoden. München: Psy­chologie Verlags Union.

Stanovich, K.E.(1980). Toward an interactive-compensatory model of individual differences in the development of reading fluency. Reading Research Quaterly, 16, 3271.

Wagner, R.K.& Sternberg, R.J.(1987). Executive control in reading comprehension. In B.K. Britton& S.M. Glynn(Eds.), Executive control processes in reading(pp. 121). Hillsdale: Erlbaum.

Weinert, F.E.(1988). Lernen Behinderter in einer veränderten Welt. Zeitschrift für Heilpädagogik, 39, Beiheft 16, 7-15.

Wong, B.Y.L.(1985). Metacognition and learning disabilities. In D.L. Forrest-Pressley, G.E. MacKinnon& T.G. Waller(Eds.), Meta­cognition, cognition, and human performance, Vol. 2(pp. 137 180). London: Academic Press.

128 HEILPÄDAGOGISCHE FORSCHUNG Band XVII, Heft 3, 1991