z865 Chronica der Marck Brandenburg/
hertzen vnd kuͤſſen jhn. Was wil doch aus ſolcher groſſen Blindheit vnd Boßheit ende lich werden.
Die Heucheley Caluini/ des allerſcheinlichſten/ anſehnlichſten/ ſchoͤnſten vnd be trieglichſten Ketzers/ fechten auffs erſte an die Göttliche Mayeſtet Chriſti/ fo da in feinem angenommenen Fleiſch leuchtet/ vnd alles allent halben durch daſſelbige wircket. Zum andern/ wollen fie auch feinen waren Leib vnd Blut in feinem heiligen Abendmal nach feiner Einſetzung/ nicht dulden noch leiden/ ſondern nur ſchlecht Brod vnd Wein haben/ zum gedechtnis des Leidens vnd Sterbens Jeſu Chriſti. Dieſe werden mir nimmermehr widerumb zu guter Vernunfft komen/ ſintemal fie vom Teuffel dermaſfen bezaubert vnd ver fuͤhret find/ das fie ſich die aller klugſten auff Erden/ jn der ſchoͤne Encıfer ſelbſt/ beduncken laſſen.
Die Edelleute find den jagten vnd andern Wolluͤſten vbermeßig zugethan/ vnnd ſaugen die betruͤbte Armut(welcher fie doch billich die Handt bieten vnd auffhelffen fol ten) fo rein aus/ das es ſich nicht lenger halten kan/ ſondern ſtracks/ wie ein krafftlos War mlein/ zur Erden ſincken vnnd fallen mus. Was haben ſie doch in aller welt zuſchaffen mit den Geiſtlichen Almoſen/ welche ja zur erhaltung jhres Standes nicht verordnet/ ſondern zu einem andern ende von den lieben Alten gegeben ſind: Wie Fön; nen ſie doch Gluck vnd Heyl dabey haben? Es ſollen aber die groſſen Potentaten dis wiſſen/ das jhr groſſer Vorraht/ aus dem Schweis der armen vnnd aus dem Einkommen der Kirchen geſamlet/ niemand anders ſoll zu Nutze kommen/ denn nur als lein den Reubern/ welche jhn zur Ausbeute vnter ſich austheilen werden. Ja etliche vberladen die armen Bawren alſo hoch mit Hoffdienſten die gantze Wochen vber/ vnd des Sontags müͤſſen fie Brieffe tragen/ darüber fie denn gar vorderben vnnd zu Bettlern werden/ auch wol gar entlauffen muͤſſen: Welches denn G OTT grewlch ſtraffen wirdt. Denn vnſer HERR G BT T wirdt
allerley Plagen widerumb auff ſie legen: Es wirdt auch eine ſolche Vneinigkeit Zerrüttung/ Empörung/ etc. vnter ſie entſtehen, das es nicht außzuſagen iſt/ wo ferrn ſie ſich nicht bekehren/ vnd Buſſe thun. Denn der armen Seufftzen dringet zu Gott dem HErrn.
Die ſtoltzen Junckern/ welche durch Geitz vnnd Wucher nu faſt reich worden/ thun nicht mehr/ denn das fie mit einander Freſſen vnnd Schwelgen/ in groſſer Nuchloſigkeit/ vnd das fie arme Paltores, welche für jhre Seele in jhren armen ſtrohen Huͤtlein wachen/(chenden vnd mit fuͤſſen tretten.
Die in den Staͤdten thun diß/ fie freſſen ſich durch Abgunſt/ Haß/ Neidt/ Verleumbdung/ vnnd andere falſche Tuͤcke vnnd Renck vnter einander auff/ vnnd ſind im Geitz vnd Kargheit gar erſoffen.
So iſt auch in den Bawren nichts anders denn lauter Gottloſigkeit vnnd verzweiffelte Boßheit.
Junge Metzen/ auch Matronen/ welche ſich zimlicher Schönheit vnd Herkomens bewuſt/ gehen herein mit außgeſtreckten Haͤlſen/ in vielfeltige Krauſen bis an die Men/ verwickelt/ das man nicht weis/ was man daraus machen fol, Und du verfluchte Magd thuſt mir ſolchs auch. Darumb mus der Heilige Seiſt/ vnnd viel andere Yeyligen GO TTC S) vber ewer Hoffart ſeufftzen. Es wird aber nicht lange wehren/ fo wird der Turck kommen/ vnnd euch oolche ſtoltze vnd
außgeſtreckte Haͤlſe abhawen. Junge