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Annales Marchiae|| Brandenbvrgicæ,|| das ist|| Ordentliche|| Verzeichnuß vn|| beschreibung der fürnemsten vnd|| gedenckwirdigsten Märckischen Jahrgeschichten vnd Historien,|| so sich vom 416. Jahr vor Christi Geburt, bis auffs 1596. Jahr|| im Churfürstenthumb Brandenburg, vnd dazu gehörenden Landen vnd|| Herrschafften, von Jahr zu jahr begeben vnd|| zugetragen haben.|| Aus vielen glaubwirdigen Scribenten vnd Büchern, auch aus|| bewerten vrkunden vnd vielen alten monumentis, zusam-||men getragen vnd beschrieben.|| Auch mit vielen Bildnüssen vnd Figuren gezieret, vnd mit einem vollkom-||menen vnd richtigem Register verfasset,|| Durch|| M. Andream Angelvm, Strvthiomon-||tanvm.||
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Das dritte Buch!

Promnptuarij,' Exemplorum vnnd andern rhapſodijs exempel hieher koͤndten ac; zogen werden/ wenn es von noͤhten.

Der beſeſſene bey dem Euangeliſten Marco am 5. Cap. wird ſig nis beſchrie­ben. Daß er einen vnſaubern Geiſt gehabt. 2, Niemand habe jdn koͤnnen binden noch zaͤhmen. 3, Habe geſchryen vnd geſchlagen. 4. Da er Chriſtum geſehen/ ge­brůllet vnnd vberlaut geſchryen. Von dem andern ſchreibet er im 9. Cap. daß er ei­nen Sprachloſen Geiſt gehabt/ der hn gerieſſen/ der geſcheumet/ vnd mit den zaͤhnen geknirſchet/ ja der jhn offt ins Fewer vnd Waſſer geworffen/ daß er jhn vmbbrechte. Welches alles /ob es wol da ohn zweiffel grawſamer/ wie es denn der Text mit gibet/ als hey den vnſern zuſehen/ ſintemal in dem erſten eine gantze Legion, das iſt vber 6000, boͤſer Geiſter zugleich geniſtelt/ fo konnen doch mehrerstheils ſigna hieher gezogen werden/ Als das der zu Spandaw graſsirende boͤſe Geiſt/ auch vnſauber vnd vnzuͤchtig/ ſtarck vnnd mechtig/ das offt 5. 6. oder jo. Perſonen mit einem allein zu­thun/ ſchreyet vnd bruͤlltt auch heßlich/ vnd do er nicht durch andere verhindert/ ſchle­get er die arme Leute auff jhre Koͤpffe vnnd gantzen Coͤrper/ daß er fie offt Blutrün­ſtig machet/ wirfft einen die ſtiegen hinunter/ den fuͤhret er in die höhe/ nimpt ſie aus dem Wagen/ vnnd wil fie erſauffen/ kan auch vbel leiden/ das ein frommer Seel or­ger oder Chriſti Schüler jhme entgegen tritt/ vnd mit dem Beſeſſenen aus Gottes Wort was troͤſtliches redet.

Zum Vierden/ iſ zu gleich aus dem anfange jhres Pꝛroxiſmi fo viel zunerne­men/ daß der Teuffel gegen wertig ſey: Denn fie bald beginnen trawrig zu werden/ laſſen den muth ſincken weil der Trawergeiſt verhanden ſich offt durch ſeltzame ſpe­cies von jhnen ſehen leſt/ vnd war iſt/ was Chry ſoſt. ſup. 3. cap. de prouidentia ſaget: Quos Dœmon ſuperat, per mœrorem ſuperat. Daher ſie denn wol Melancholici werden/ ob fi es gleich von Natur nicht alle ſeyn/ weil Te vbel gemartert hart ans geſochten/ vnd geplaget werden/ bezeugende Viero 4. cap. 25. Non 3 Damon js cun­cli exercentur Me lancholici: at contra ferè fit, yt omnes Dæmoniaci ob a cerbos cru­ciatus affectusq́; graues reddantur Me lancholici.

Zum Fuͤnff ten/ wenn wir auch nun die zeit miteinander vergleichen wollen/ ſo befindet ſichs/ das zu gleich wie zur zeit def erſten Aduents hriſti/ eine groſſe menge beſeſſener Men chen geweſen/ welche der Sohn Gottes geſund gemachet/ Actor. 70. Alſo auch jetzo/ da wir nu mehr den letzten Aduent Chriſti mit ſeufftzen erwarten ­nimpt ſolcher jammer gewaltig vberhand/ vnd leſſet fich das Helliſche Vngezieſer an vielen oͤrtern in Egypten dieſer Welt ſehen/ damit wir an vnſermExodo nicht zweif­feln/ Sondern vrelmehr zu flehen vnd zu bitten haben/ der trewe Immanuel wolle 9 nunmehr bald erretten/ vnd den Helliſchen Pharaonem in abgrund der Hellen

rtzen..

Zum ſechſten/ ſo iſts zwar in der Offenbahrung Johannis geweiſſaget/ das der Apoc. 20. Sathan ſol loß gelaſſen werden/ nach jooo. jahren/mwe che viel der Gelehrten ange­angen zurechnen von Gregorij Magni zeiten an/ Nemblich vom Anno 593. da ſich die verfolgung der Chriſten/ auch der Arriani mus zimlichen geſtillet/ biß das ende der tauſent Jahr/ welches fellet in das tau ent fünf hundert drey vnd neunzigſte jahr der Geburt Chriſti verhanden/ nach welchen der Teuffel freylich gang vnd gar Cha o geworden/ vnd allzu war was Iſicorus lbb, de Sum: bono fchreibet: Quanıd Smp. 2. Fropinquius finem mundi Diabolus videt, tantò crudelius perſecutionem exer cet.

nd doͤrffen vns keinen zweiffel machen/ das vns Gott durch dieſen mechtigen feind 7 gewißlichen heimſuche/ weil allerhand ſůnde im ſchwange gehen, dadurch der allerho­heſte bewogen/ das er ſpricht: Ich wil den Schlangen befehlen/ die ſollen fie ſtechen Amos: 5 das it/ den leidige Teufeln/ weſche vns in vnſern erſten Eltern zum erſte nangeſt och. vnd nun zur letzten zeit hren groll gantz vnd gar außſchüͤtten wollen.. Teuffel n iſt Gottes Hencker fpriche Lutherus/ damit er A e fin Welt für. 2.

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