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Annales Marchiae|| Brandenbvrgicæ,|| das ist|| Ordentliche|| Verzeichnuß vn|| beschreibung der fürnemsten vnd|| gedenckwirdigsten Märckischen Jahrgeschichten vnd Historien,|| so sich vom 416. Jahr vor Christi Geburt, bis auffs 1596. Jahr|| im Churfürstenthumb Brandenburg, vnd dazu gehörenden Landen vnd|| Herrschafften, von Jahr zu jahr begeben vnd|| zugetragen haben.|| Aus vielen glaubwirdigen Scribenten vnd Büchern, auch aus|| bewerten vrkunden vnd vielen alten monumentis, zusam-||men getragen vnd beschrieben.|| Auch mit vielen Bildnüssen vnd Figuren gezieret, vnd mit einem vollkom-||menen vnd richtigem Register verfasset,|| Durch|| M. Andream Angelvm, Strvthiomon-||tanvm.||
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430 Chronica der Narck Brandenburg/

Erinnerung von bieſen beyden Geſchichten vnnd Geſichten.

Mön ende dieſer Annalium Marchiæ Brandenburgicæ wil ich auch vmb heſſerer nachrichtung willen/ eine kurtze erinnerung thun von jtztgedachten beyden Geſchichten vnnd Geſichten/ verhoffende/ der Chriſtliche vnnd gůnſtige Leſer werde ſolches/ wie es wolmeinende geſchrieben wird/ alſo auch verſtehen.

Was aber erſtlich den fallenden vnd ſchieſſenden Stern anlanget/ hat man von ſolchen Sternen dreyerley meynungen. Denn fuͤrs erſte lehren die Epicurei/ das die rechte Sternen/ fo Gott in der Schopffung am Firmament gehefftet vnnd geſchaf­fen herunter fallen. Welcher meynung auch der gemeine Poͤbel iſt. Die gelahrte Naturtuͤndiger aber ſagen/ das aus der Erden vnd aus dem waſſer viel duͤnſte vom ge­ſtirn aufgezogen/ vnd oben in der Lufft von dem Stern/ dem ſie am neheſten ſtehen/ entzündet werden/ vnd wenn fie entzündet ſein/ herab fallen. Welche Meinung denn viel beſſer iſt/ denn die vorige/ vnnd ſolches aus vielen v rſachen/ die jtzo nicht koͤnnen angezeiget vnd erzelet werden. Vnd ſaget Ptolemæus in cent iloquio, das ſolch fallen der Sternen erſtlich bedeute truckene zeit: darnach fo fie von einem ort herfallen/ das fie alßdann bedeuten/ das der wind dahero kommen werde ſo ſie aber bald hie/ bald da­hin fallen/ das alsdann abnemung der Waſſer bedeutet werde: vnnd zum dritten/ das ein vngewitter entſtehen/ oder auch ein krieg zuerwarten ſey/ von dem ſelben ort her/ da die Sternen herfallen. Die dritten/ haltens dafur/ das gemeinlich ein abſt erben/ ge­fengnus/ oder dergleichen vngluͤck einem groſſen Potentaten, der auff erden ein gewal­tiges anſehen habe/ bedeutet werde. Denn(das ichs nur mit zween Eyempeln bewei­fe) ſo ſchreibet ¶NVinzenbergius in feinem zeitbuche/ das im 754-7, Jahr nach Chriſti geburt/ den 23, April. ein groſſrr Stern am Himel ſey geſehen worden: Folgendes ta­ges aber ſey der Churfuͤrſt in Sachſen/ Hertzog Johan Friederich/ von Keyſſer Carl dem funfften bey Muͤlberg geſchlagen vnd gefangen worden. Vnd kurtz vor des loͤb­lichen Fůrſten/ Hertzogen vnd Churfürſten Auguſti in Sachſen/ tödtlichen abgang/ hat man auch hie zu Lande(wie ichs von glaubwirdigen leuten berichtet) einen groſſen ſtern vnter dem Himel ſchieſſen vnd fallen geſehen. Gott der Herr verhuͤte alles/ was boͤſe iſt/ vnd handle mit vns nach feiner Sörtlichen vnnd cwigwehrenden G nad vnd Barmhergigkeit/ vmb feines ge iebten vnd eingebornen Sohns Jeſu Chriſti wil­len/ Amen.

Was ferner das geweſene chaſma/ oder Fewerzeichen/ wie ſonſt auch andere der­gleichen betrifft/ findet man dauon auch vngleiche meynungen· Denn anders vrthei­ſet dauon der gemeine Mann: anders die Gelahrten vnd Naturkuͤndiger: Auch an­ders Gottes wort vnd die fromme Chriſten.

Der gemeine Mann/ ſonderlich die Boßknechte vnd Schiffleute/ legens dem Heringzug vnd fang/ vnd dergleichen ſachen zu/ als ſolten ſe che ſachen ſolch ſchimern vnd wittern von ſich geben: Darumb ſie es auch fuͤr kein zeichen noch wunder ach­ten vnd halten. Welches zu verkleinerung vnd vorach tung der zeichen vnd werck Got­tes gereichet/ vud derwegen/ als ein ſchedlich vnd vnchriſtliche Fabelwerck/ vnnd bes ſtettigung der Epicureiſchen ſicher heit vnnd verachtung Gottes/ billich zuverwerffen vnd zuverachten iſt.'

Die Gelahrten vnd Naturkündiger reden hieuon beſcheidentlicher/ verſtend­licher vnd ſcheinlicher/ vnd zeigen naturliche vrſachen ſolcher Bruͤnſte vnnd fewers­kluͤffte/ mit ſampt jhren gewohnlichen Effecten oder wirckungen/ an.

Denn fie nennen ſolche Fewerskluͤffte vnd ensündung der Lufft zu Griechiſch x4ruarn/ zu Latein hiatus/ das iſt/ eine eröffnung/ klufft vnnd hoͤle: vnnd thun ſolches darumb/ das in ſolcher Brunſt der Himel anzuſehen ift/ als riſſe er ſich wie eine tieffe

vnd weite klufft von einander/ vnd ſpeyete heuffig fewer aus ſolcher Klufft: wie man denn